Sök

Katter kan läsa!

Jag har en oroande misstanke: Jag tror att katter kan läsa. Dom kan i alla fall Engelska. Antagligen är detta ett steg i deras strävan efter världsherravälde1.

Det kan tyckas som en svår uppgift att bevisa att katter kan läsa. De har ju som bekant en osviklig förmåga att inte göra det man ber dem om, till exempel vägrar vår katt att stänga dörren efter sig hur mycket jag än tjatar. Likaledes spelar hon totalt oförstående när jag ber henne diska eller att tömma kattlådan. Att ge henne små lappar med skrivna meddelanden skulle vara ett totalt slöseri med tid och energi; det skulle endast resultera i att man hade en massa lappar spridda i lägenheten. Detta är i och för sig inte så konstigt: Ska man uppnå världsherravälde så är det inte så klokt att visa sina kort i förväg...

Det finns dock ett specifikt område där katter osvikligen förlorar allt omdöme och således avslöjar sig. Jag talar givetvis om mat. Är mat med i bilden kan vilka otroliga fakta som helst komma i dagen, hur välbevakade dessa hemligheter än må vara. Således var det vid matskålen vår katt råkade avslöja sin förmåga att läsa. Hur förklarar man annars detta vädjande om påfyllning av matskålen?:

Denna bild bevisar att katter kan läsa. Antagligen en del i katters strävan efter världsherravälde.

Helt uppenbart är att katt har låtit sig luras av de dubbla budskapen. Å ena sidan är det helt uppenbart att det finns mat kvar i skålen. Å andra sidan står det ju uttryckligen att maten är slut. Hade läsförmågan varit obefintligt eller åtminstone en oviktig förmåga hade hon givetvis stillat sin hunger2. Men så är icke fallet. Alltså måste läsförmågan vara väl utvecklad och spela en betydande roll för katten. Skrämmande!

  1. Att katter strävar efter världsherravälde är ett väldokumenterat faktum. Kolla till exempel här...
  2. Katter är av någon anledning alltid på svältgränsen, oavsett hur mycket mat de får. Är det någon som har en förklaring till detta?

Kommentarer
Postat av: Liina

http://liina.files.wordpress.com/2007/09/img566.jpg?w=275&h=344

Mitt katt är också ute efter världsherravälde...

2010-04-01 @ 15:40:36
URL: http://Lee-nah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback